Lange tijd was het onzeker of het Molenfeest omwille van de coronamaatregelen kon doorgaan. Deze onzekerheid zorgde er ook voor dat de traditionele versie met dorpsbarbecue op vrijdagavond en een gevulde zondag met hoogmis, oldies tractoren, werkpaarden, ambachtenstandjes, kinderboerderij,
kinderanimatie, etc. nog niet voor dit jaar is.
Pas op 27 juni stond het licht op groen voor de buitenevenementen tot max. 2.500 personen. Na het invullen van het
COVID Event Risk Model kregen wij de toestemming en uitgebreide medewerking van het gemeentebestuur.
De sjieke podiumwagen werd ons toegewezen evenals andere festivalmaterialen.
Den Guy met den Gert zorgden voor het overdekt terras. Met het Kempisch Landschap werd op zondagochtend 1 augustus om 8 uur de huurovereenkomst tot gebruik van het Molendomein ondertekend. Chance dat wij een vzw zijn, want als huurder van het domein ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alle eventuele schade.
Om 8 uur kon dus de inrichting van de Molentuin beginnen. Gelukkig beschikken zowel wij als de Fermdames over een goede equipe want met de aanwezige helpers stond alles reeds rond 10.00 uur in orde. Nog even takenoverleg: wij tap en afdragen, Ferm afdragen en toiletjuffrouw (wegens corona zeer regelmatig te ontsmetten). Achteraf gezien was het een prettige samenwerking.
Omwille van de corona mochten wij zelf geen hot-dog, pannenkoeken of taarten verkopen.
Maar onze hofleverancier Marleen Nevelsteen & Co hielp ons uit de nood, bedankt Marleen en Jante.
Onze vrienden Molenaars waren overtuigd dat wij ook in de voormiddag bezoekers zouden ontvangen en waren met een voormiddagploeg van vier personen aanwezig om de wieken te laten draaien. Dit lukte ook met de namiddagploeg.
Nog efkens naar een veehouder gebeld om wat muggen te laten melken, maar blijkbaar passen de uiers van de muggen niet op de moderne melkrobotten. Dan maar een muggenspray meegebracht.
Het middagzonnetje kwam even piepen en daar verschenen in gespreide slagorde de in dirndl en lederhose aangeklede muzikanten van de Blaaskapel “Tripel Forte”. Deze groep brengt vooral opzwepende polka’s en bekende tirolermuziek. Zij hebben ons de ganse namiddag aangenaam verrast. Muziekkenners vertelden mij
dat zij op een hoog niveau speelden, als leek vond ik evenwel dat het podium van 1,5 meter niet zo hoog was. Bedoeld werd dat de groep onder leiding stond van Tessa, klarinettist bij de Koninklijke Muziekkapel van de Luchtmacht en dat er nog andere professionele muzikanten tot deze groep behoren die op een ludieke wijze het publiek vermaken met muzikale hoogstandjes.
Normaal gezien komen de muzikanten ook tussen het publiek spelen, maar dit jaar wegens de corona helaas niet.
De groep was geboekt voor een tripel sessie, maar volgens mij hebben ze nog wat te oefenen. Tijdens de eerste twee sessies konden zij de regenwolken perfect wegblazen.
Helaas bij de derde mislukte dit. De volgens schatting van de rijkswacht 201 aanwezige toehoorders konden zo ook het verschil tussen regen en stortregen zien.
Nog een weetje voor onze lezers, wist je dat je aan de hand van de veterknoop van de dirndl de status van de draagster kan herkennen, een rechtse knoop getrouwd en een linkse vrijgezel.
Van die linkse heb ik er niet veel gezien.
Wegens een regenbui begonnen Siegrid en Carine van het Klein Theater, wat later dan gepland op een cabareteske wijze aan hun verhaal over de bruidsschatjes.
De aanwezige mensen genoten hiervan.
Ook de voorwacht van Chiro Pol Opwijk kwam nog aanschuiven. Hoeveel kost hier 1 bak bier ? Geef er dan maar drie. Waar is de tijd dat wij jong waren…
Toen die toffe mannen weg waren, schoot onze opruimdienst in gang om tegen 21.00 uur naar huis te bollen.
Ondertussen had onze kassier de centjes geteld en meldde dat wij vermoedelijk onze broek niet gaan scheuren.
Ondanks dat de regen het spel wilde bederven, hebben wij toch genoten van deze namiddag en zijn vooral blij dat wij weeral wat mensen hebben mogen ontmoeten.
Ik zou zeggen tot volgende jaar met terug een heavy versie en hopelijk een tripel forte tussen het publiek.